RAZEM DO ZAWODU – dorosłe innowacje z uczniowskich warsztatów

4 etap konkursu RAZEM DO ZAWODU odbył się 14 marca w  I Liceum Ogólnokształcącym im Stefana Żeromskiego w Pucku. Do prezentacji prac  dopuszczono wybrane zespoły.Projekty oceniała komisja złożona z przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego, Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza, przedsiębiorców oraz Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego. Komisja konkursowa działała w składzie: Piotr Ostromęcki, Natalia Sielska, dr. Marek Grzybowski, Robert Marek, Katarzyna Mykowska, Jarosław Filipczak.

Uczniowie Powiatowego Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Pucku przedstawili interesujący projekt pt. „Najazd do transportu wózka narzędziowego”. Uczniowie skonstruowali i wykonali urządzenie pozwalające na przemieszczanie  na poziom np. bagażnika samochodu dostawczego ciężkich pakunków, skrzyń z narzędziami lub innych ładunków. Wykonawcy znakomicie poradzili sobie z projektowaniem jak i wykonaniem najazdu.Urządzenie, mimo że prototypowe, wykonane było bardzo profesjonalnie i co najważniejsze działa.  Uczennice i uczeń z Zespołu  Szkół Ekonomicznych w Starogardzie Gdańskim zaproponowali w ramach opracowania „Segregacja – prosta rzecz, widzisz kolor i już wiesz!” ciekawą propozycję oznakowania odpadów przy pomocy nalepek o różnych kształtach i kolorach. Dzięki takiemu oznakowaniu łatwiej będzie segregować odpady osobom niedowidzącym, a także jest to atrakcyjny sposób do ich segregowania przez dzieci i dorosłych.

Uczniowie Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Kwidzynie przedstawili „Model wózka widłowego zdalnie sterowanego”. Panie świetnie uzasadniały konieczność zastosowania takiego wózka w praktyce, a panowie w pełni sprawdzili się wykonując działający model, o czym naocznie mogli przekonać się członkowie komisji. Zespół przekonywał, że od modelu do profesjonalnego “dorosłego” projektu jest już niedaleka droga. Kolejne interesujące rozwiązanie techniczne opracowali uczniowie Zespołu Szkół Mechanicznych i Logistycznych w Słupsku. Ich projekt „Inteligentne rysowanie”, to sterowane elektronicznie urządzenie do rysowania i drukowania w wymiarze 3D. Uczniowie nie tylko sami skonstruowali urządzenie, ale jeden z nich opracował system techniczny, drugi sterowanie elektryczne, a trzeci napisał program sterujący całym systemem.

Druga grupa z Zespołu Szkół Mechanicznych i Logistycznych w Słupsku zaprezentowała interesujący model samochodu z niespotykanym napędem hybrydowym. Jest to projekt samochodu napędzany silnikiem parowym wspomagany energią fotowoltaiczną. Ten oryginalny pomysł wymagał “połączenia dwóch żywiołów” pary i energii elektronicznej. Przedsięwzięcie młodym projektantom w pełni się udało, a w czasie prezentacji pojazd nie tylko “buchał” parą ale również migał światłami. Inna grupa uczniów postawiła skonstruować “prawie dorosły” pojazd. Interesujący pomysł zaprezentowali przedstawiciele Zespół Szkół Mechanicznych i Logistycznych w Słupsku, którzy postanowili wykonać od podstaw gocarta przystosowanego do szkolenia w wykonywaniu kontrolowanych poślizgów. Projekt „Wszędzie bokiem” opracowany został przy minimalnych nakładach własnych. Zbudowano samodzielnie spawaną ramę pojazdu z systemem jezdnym i układem kierowniczym, do której zastosowano  silnik o mocy 4 KM.

 

Całkiem “odlotowy” w przenośni i dosłownie był projekt zespołu uczniów z Powiatowego Zespołu Szkół w Redzie. Grupa uczniów nie tylko zbudowało model stacji kosmicznej oraz rakiet i silników, które powinny wynieść człowieka na Marsa.  „Projekt transportu na Marsa na miarę XXI wieku” podbudowany został gruntowną wiedzą o Czerwonej Planecie oraz propozycjami rozwiązań, które powinny człowiekowi zapewnić przeżycie i życie w warunkach ekstremalnie niekorzystnych dla człowieka.Ich pomysł sztucznej biosfery wyeliminował wszelkie niedostatki nieudanego amerykańskiego projektu “Biosphere 2”, który zakończył się niepowodzeniem, miedzy innymi z tego powodu, że do budowy sztucznej stacji zastosowano beton.

Zespół z Powiatowego  Zespołu Szkół nr 3 w Wejherowie wpadli natomiast na pomysł  utworzenia na Półwyspie Helskim stalowego parkingu wielopoziomowego. Znaleźli nawet świetne miejsce, ustalili z przedstawicielami firm budowlanych koszty opracowali projekt biznesowy, w którym również uwzględnili możliwość zastąpienia przemieszczania się po półwyspie zamiast przy pomocy pojazdów prywatnych komunikacją  zbiorową. Pomysł warty zainteresowania i podjęcia przez lokalnych włodarzy miejscowości Półwyspu Hel, jeśli zależy im, by półwysep nie został “rozjeżdżony” przez komunikację indywidualną.

Komisja konkursowa przyznała 3 pierwsze miejsca oraz 5 wyróżnień. Wyniki na gali podsumowującej konkurs.

Celem konkursu „Razem do zawodu” jest zainspirowanie uczniów do podjęcia pracy zespołowej nad wspólnym przedsięwzięciem wykorzystującym wiedzę oraz umiejętności z powyższych branż metodą projektu edukacyjnego. Konkurs odbywa się w 8 kategoriach, więc obejmuje wszystkie istotne dziedziny szkolenia zawodowego. Jak widać z powyższej relacji do konkursu przyjmowane są zarówno rozwiązania bardzo praktyczne jak projekty sięgające w daleką przyszłość. Więcej o konkursie na stronach http://rigp.pl. Fot. Marek Grzybowski