Central Port in Gdansk visualization
Two container terminals, an offshore terminal, LNG, space for shipyards and passenger ships – these are just a few of the elements of the Central Port, which will be built at the Port of Gdansk. The Port Authority presented the concept of one of the largest and most modern sea investments in Europe in May 20. The consortium consisting of Projmors Biuro Projektów Budowlanych i Mostów Gdańsk has developed the Concept of the Central Port in Gdansk.
Dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich – to tylko kilka z elementów Portu Centralnego, który powstanie w Porcie Gdańsk. Zarząd Portu przedstawił koncepcję jednej z największych i najnowocześniejszych inwestycji morskich w Europie.
– 100 milionów ton przeładowanych towarów w polskich portach w 2018 roku to pięć minut na realizację zamierzeń. Dzisiaj Port Gdańsk otwiera ten proces. Mam nadzieję, że Port Centralny wyznaczy nowy kierunek rozwoju. Ta inwestycja to właściwa budowa nowego portu. Cały proces inwestycyjny Portu Centralnego musi być rzetelnie zrealizowany. Przyjęcie specustawy dotyczącej portów jest tak ważne dla naszego rządu właśnie dlatego, że przyspieszy realizację strategicznych inwestycji – mówi Marek Gróbarczyk, Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
– Dziś o konkurencyjności decydują szlaki transportowe. Infrastruktura, którą mamy, na tę chwilę wystarcza, ale rola i znaczenie Portu Gdańsk, jako najważniejszego węzła logistycznego w Europie Wschodniej sprawi, że w perspektywie kilkunastu kolejnych lat musimy myśleć o nowoczesnej i wydajnej, głębokowodnej przestrzeni ze starannie zaprojektowanym, innowacyjnym zapleczem – mówi Łukasz Greinke, Prezes ZMPG.
Za opracowanie koncepcji odpowiadało konsorcjum, składające się z Projmors Biura Projektów Budowlanych i Mostów Gdańsk. Wykonawcy pracowali niemal rok, podczas którego przygotowali 6 wstępnych koncepcji Portu Centralnego. Ostatecznie wybrano jedną. Port Centralny obejmie ok. 1400 ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni. Projekt przewiduje powstanie 9 terminali. Wybudowane zostaną 4 obrotnice i trzy tory podejściowe.
– Przewidujemy budowę 19 km nabrzeży eksploatacyjnych oraz 8,5 km falochronów. Zaplanowaliśmy trzyetapową budowę Portu Centralnego. Które terminale pojawią się najpierw – o tym zadecyduje rynek. Członkowie Zarządu wraz z Departamentem Handlowym od dawna prowadzą rozmowy z potencjalnymi operatorami poszczególnych terminali. Teraz, kiedy mamy już koncepcję, działania te będą jeszcze intensywniejsze – tłumaczy Marcin Osowski, Wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury.
Prace nad realizacją projektu rozpoczną się jeszcze w 2019 roku. By zrealizować budowę poszczególnych etapów, konieczne są m.in. prace archeologiczne, badania środowiskowe i projekty budowlane.
– Nad projektem pracowało ok. 60 osób różnych specjalności, 10 firm, w tym dwa instytuty naukowo-badawcze. Do tej pory wszelkie tego typu inwestycje morskie, jak port gazowy w Świnoujściu czy terminal DCT, miały określonego inwestora i przeznaczenie. Tutaj wszystko musieliśmy określić na podstawie wnikliwych analiz i prognoz, które obejmują kilkadziesiąt kolejnych lat – wyjaśnia Krzysztof Postoła, Generalny Projektant Projmors.
Source: Port of Gdansk
More: Port of Gdansk