I Forum Morskie Radia Gdańsk – wielki finał
Głównymi tematami Forum Morskiego, którego finał odbył się 10 i 11 czerwca, były: morska energetyka wiatrowa, perspektywy na przyszłość polskiej gospodarki morskiej i odbudowa przemysłu stoczniowego. Transmisja była prowadzona też na profilu facebookowym Radia Gdańsk, na kanale YouTube oraz DAB+.
Styczyński: musimy stawiać na rozwój gospodarki morskiej
Fot. Gospodarka Morska
Musimy stawiać na rozwój gospodarki morskiej; najważniejsze jest nadążanie za światowymi trendami, którymi są transformacja paliwowo-energetyczna i cyfrowa gospodarka morska – powiedział w czwartek naczelnik Wydziału Przemysłu Okrętowego w Ministerstwie Infrastruktury Maciej Styczyński.
Styczyński był jednym z uczestników debaty poświęconej polskiej gospodarce morskiej, która odbyła się w czwartek w ramach I Forum Morskiego “Radia Gdańsk”.
Jak powiedział, z przeprowadzonych przez resor analiz wynika, że najważniejsze dla polskiej gospodarki morskiej jest nadążanie za światowymi trendami, którymi są transformacja paliwowo-energetyczna i cyfrowa gospodarka morska.
“Nie ma innej alternatywy niż to, żeby stawiać na rozwój gospodarki morskiej”- dodał.
Zauważył, że polskie porty morskie w ostatnich latach notują rekordy przeładunków, rozwija się również branża stoczniowa.
“Od końca 2015 roku wartość całej branży stoczniowej wzrosła o 20 proc. Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że przemysł stoczniowy został dotknięty przez pandemię. Trzeba jednak podkreślić, że zarówno polskie stocznie, jak i porty mogą w przyszłości funkcjonować bardzo dobrze. Warunkiem tego jest posiadanie odpowiednich kwalifikacji, umiejętności i odpowiedniej oferty dla armatorów, a w przypadku stoczni – posiadanie dobrej kondycji finansowej” – powiedział.
Prezes Polskich Linii Oceanicznych Dorota Arciszewska-Mielewczyk mówiła o potrzebie odbudowania kondycji PLO. Jej zdaniem, aby to zrobić konieczna jest m.in. zmiana ustawodawstwa. Jak wyjaśniła, chodzi m.in. o przepisy dotyczące kodeksu morskiego, hipoteki morskiej, rejestracji jednostek.
“Musimy odbudowywać siłę, która kiedyś była ogromna. Ważna jest szybkość i trafność podejmowanych decyzji. Konieczna jest również współpraca z innymi dziedzinami gospodarki. Nie ma żeglugi bez przemysłu stoczniowego, a przemysłu stoczniowego bez polskich armatorów. Polscy armatorzy powinni budować w polskich stoczniach. Wierzę, że jesteśmy w stanie to odbudować. Wyzwań jest bardzo dużo, ale rozwój jest możliwy” – zaznaczyła.
Zwróciła również uwagę na wysokie koszty importu i wady, jakie niesie ze sobą takie rozwiązanie.
“Wszystko musimy importować, a koszty importu z Chin są bardzo wysokie. Stawki wrastają i nie wiemy do jakich poziomów dojdą. Pandemia pokazała, że produkcja musi być na miejscu. Chcielibyśmy produkować w polskich stoczniach. My jako żeglugowcy spotykamy się jednak z oporem i przeciwnościami. Bariery stają się nie do przeskoczenia” – powiedziała.
Wyjaśniła, że problemem są też braki kadrowe. “Mamy problem z formowaniem załóg. Kształcimy marynarzy, którzy później pracują u zagranicznych przedsiębiorców. Potrzebujemy uregulowania spraw, które wiążą się z zatrudnianiem marynarzy. Jesteśmy chyba jedynym państwem w Europie, które ma jakieś archaiczne przepisy w tej kwestii. Będziemy potrzebować coraz więcej wykształconych oraz dobrze opłacanych ludzi, a to kosztuje” – tłumaczyła Arciszewska-Mielewczyk dodając, że różnorakie opłaty powodują, że polscy armatorzy mają dziś statki pod obcymi banderami.
Poseł Prawa i Sprawiedliwości Kacper Płażyński, który jest członkiem sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej ocenił, że zawód marynarza ma perspektywy, ale nie są one wykorzystywane przez państwo.
“Mamy archaiczne przepisy, jeśli chodzi o kwestię ubezpieczenia społecznego marynarzy. Armatorom po prostu nie opłaca się tworzyć flot pod polską banderą”- zauważył.
Odniósł się również do niekorzystnego dla polskich marynarzy wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 2019 roku.
“O kosztach ponoszonych przez pracodawcę na ubezpieczenia społeczne decyduje już nie to, gdzie ma siedzibę armator, tylko miejsce rezydencji marynarza. W efekcie armatorzy przestaną zatrudniać Polaków, albo nasi rodacy na stałe wyemigrują z Polski, a zarobione przez nich pieniądze przestaną wpływać na konta naszych banków. Myślę, że nie chcemy ich stracić, dlatego dziwię się, że przez tyle dziesięcioleci nie stworzyliśmy naprawdę atrakcyjnego systemu ubezpieczeń” – ocenił.
Przewodniczący Zarządu Regionu Gdańskiego NSZZ “Solidarność” Krzysztof Dośla za największy problem w gospodarce morskiej uznał “brak kadr na każdym poziomie i szczeblu”.
“Poza kształceniem oficerów marynarki handlowej i wojennej, polskie szkolnictwo morskie leży. Mamy dramatyczny brak załóg nieoficerskich na statkach. Powstanie polska bandera, ale będziemy zmuszeni zatrudniać załogi nieoficerskie złożone z obywateli innych państw. To dotyczy również przemysłu stoczniowego i portów. Niestety, w mojej ocenie nadal jesteśmy w fazie cofania się, a nie rozwoju” – powiedział Dośla.
Zwracał również uwagę na problem zatrudniania marynarzy na umowy śmieciowe. “Nie możemy dalej brnąć w upowszechnianie kiepskiej jakości zatrudnienia. Jeśli chcemy, aby nasze stocznie i nasi armatorzy byli konkurencyjni, mieli dobrze wyposażone statki i wykwalifikowane załogi, to nie możemy opierać się na najtańszych formach zatrudnienia. Musimy zrozumieć, że nowe technologie wymagają dobrze wykształconych pracowników” – dodał.
Prezes zarządu Polskiego Klastra Morskiego prof. Marek Grzybowski mówił o tym, jak obecnie wygląda światowa gospodarka morska i jak będzie się ona zmieniać. Odniósł się również do wypowiedzi pozostałych prelegentów dotyczących problemów kadrowych. “Polska gospodarka morska jest postrzegana dobrze. Nasi naukowcy i inżynierowie są bardzo pozytywnie oceniani i poszukiwani do pracy. Wspieramy wszystkie firmy, które posiadają jakikolwiek potencjał innowacyjny. Mamy dobry odzew. Idziemy w świat, w którym dominować będzie informatyzacja. Jesteśmy na bieżąco, jeśli chodzi o statki bezzałogowe i autonomiczne. Nasza firma wykonała jednostkę do prowadzenia badań akwenów zamkniętych w systemie autonomicznym. Mamy czym się pochwalić” – powiedział.
Źródło: https://www.gospodarkamorska.pl/styczynski-musimy-stawiac-na-rozwoj-gospodarki-morskiej-59405
I Forum Morskie Radia Gdańsk to była okazja, aby zapoznać się z najnowszymi trendami, mechanizmami i ideami związanymi z gospodarczym wykorzystaniem morza. To także szansa na obejrzenie i wysłuchanie cyklu audycji, debat i spotkań kongresowych. W wielkim finale wydarzenia wezmą udział przedstawiciele świata nauki, eksperci i prezesi najważniejszych spółek.
“TO JEDEN Z NAJWAŻNIEJSZYCH ELEMENTÓW GOSPODARKI”
– Szeroko rozumiana tematyka morska to jeden z najważniejszych elementów gospodarki i życia społecznego na Pomorzu, a także jeden z głównych tematów wielu audycji Radia Gdańsk. Można powiedzieć, że morze to jedna z naszych tematycznych specjalizacji. Jak mówi spot Radia Gdańsk, “nosimy morze w naszych sercach”. Postanowiliśmy wykorzystać tę specjalizację i zaprosić do wspólnej debaty na tematy morskie decydentów, przedstawicieli pracodawców i pracowników z branży morskiej, ekspertów i naukowców – stwierdził Adam Chmielecki, prezes i redaktor naczelny Radia Gdańsk.
– W tym roku organizujemy pierwszą edycję Forum Morskiego, ale to projekt rozwojowy, przewidziany na wiele lat. Jednak już tegoroczna szeroka i pozytywna odpowiedź przedstawicieli środowiska na naszą inicjatywę pokazuje duże zapotrzebowanie na pogłębioną i merytoryczną dyskusję na temat gospodarki morskiej. Widać to chociażby poprzez szerokie grono partnerów instytucjonalnych Forum Morskiego Radia Gdańsk. Jako medium publiczne świadomie podejmujemy się roli inicjatora i integratora, skupiającego ważne obszary debaty publicznej – zaznaczył Adam Chmielecki.
HARMONOGRAM WIELKIEGO FINAŁU
10 CZERWCA 2021 ROKU
10 czerwca 2021 r. o godz. 10:00 odbędzie się debata “Morska Energetyka Wiatrowa – dźwignia rozwojowa polskiej energetyki i gospodarki”, w której udział wezmą: Wojciech Dąbrowski (prezes zarządu PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.), Jacek Sadaj (wiceprezes zarządu portu Gdynia), Włodzimierz Mucha (wiceprezes zarządu Polskich Sieci Elektroenergetycznych S.A), Jarosław Dybowski (dyrektor wykonawczy ds. energetyki PKN Orlen) i Piotr Müller (sekretarz stanu kancelarii prezesa Rady Ministrów). Poprowadzi ją Olga Zielińska.
Kolejny panel, które rozpocznie się o godzinie 11:30, poświęcony będzie polskiej gospodarce morskiej i jej perspektywom na przyszłość. Głos zabiorą: Maciej Styczyński (naczelnik Wydziału Przemysłu Okrętowego w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej), Kacper Płażyński (poseł na Sejm RP, członek Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej), prof. Marek Grzybowski (Klaster Morski), Krzysztof Dośla (przewodniczący Zarządu Regionu Gdańskiego NSZZ “Solidarność”) oraz Dorota Arciszewska-Mielewczyk (prezes Polskich Linii Oceanicznych S.A.). Dyskusję moderować będzie Artur Kiełbasiński.
Na 13:00 przewidziana jest kolejna dyskusja pod nazwą “Zamówienia publiczne, Zielony Ład, offshore szansą na odbudowę przemysłu stoczniowego”. Wezmą w niej udział: Jerzy Czuczman (prezes Forum Technologii Morskich), Piotr Stareńczak (Związek Pracodawców Forum Okrętowego), prof. dr hab. Tomasz Szubrycht (rektor Akademii Marynarki Wojennej) i Mikołaj Trunin (zastępca dyrektora inicjatywy Invest in Pomerania Agencja Rozwoju Przemysłu). Rozmowę poprowadzi Iwona Wysocka.
11 CZERWCA 2021 ROKU
W piątek, 11.06.2021 r. o godz. 10:00 “Gospodarka morska a uwarunkowania komunikacyjne w Polsce. Inwestycje kolejowe i rozbudowa systemu kolejowego w ramach projektu CPK”. Prelegenci: Marcin Horała (sekretarz stanu, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP), Ireneusz Merchel (dyrektor regionalny KP Polskie Linie Kolejowe S.A.), dr hab. Ernest Czermański (Katedra Transportu i Handlu Morskiego, Uniwersytet Gdański) oraz Radosław Kantak (członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych). Moderatorem będzie Maciej Wośko.
O 11:30 będzie debata: “Polskie porty po COVID-19 w kierunku rekordów przeładunków”. Uczestnicy: Adam Kłos (dyrektor handlowy Portu Gdańsk), Maciej Krzesiński (dyrektor ds. marketingu i współpracy z zagranicą Portu Gdynia), Bogdan Ołdakowski (prezes Actia Forum). Moderatorem będzie Mateusz Kowalewski.
Z kolei o godz. 13:00 debata “Port zewnętrzny i Port Centralny jako narzędzie podnoszenia konkurencyjności polskich portów. Przekop Mierzei”. Udział wezmą: Łukasz Greinke (prezes zarządu Portu Gdańsk), dr Michał Tuszyński (Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu), Arkadiusz Zgliński (dyrektor Portu w Elblągu). Moderator: Artur Kiełbasiński.
Warto podkreślić, że w trakcie I Forum Morskiego Radia Gdańsk wręczone zostaną statuetki. Nagrodę “Statek Roku” przyznają redakcje, mieszczące się na terenie województw pomorskiego i zachodniopomorskiego, które systematycznie zajmują się tematyką morską. Natomiast nagrodę organizatora “Żagiel Radia Gdańsk” otrzyma osoba, organizacja lub podmiot, związany z gospodarką morską. Galę uświetni koncert Natalii Capelik-Muiangi.
PARTNERZY
Partnerzy I Forum Morskiego Radia Gdańsk to: partner generalny – PKN Orlen; partnerzy główni – Port Gdynia, PGE Baltica, Port Gdańsk, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna; partner – Centralny Port Komunikacyjny, Urząd Morski w Gdyni; partnerzy merytoryczni – Uniwersytet Morski, Politechnika Gdańska, Akademia Marynarki Wojennej, Uniwersytet Gdański; patroni medialni – TVP3 Gdańsk, “Tygodnik Solidarność”, “Magazyn Solidarność”. Patronatem honorowym I Forum Morskie Radia Gdańsk objął premier Mateusz Morawiecki.
ZOBACZ POPRZEDNIE DEBATY
23 kwietnia 2021 r. zajmowaliśmy się morską energetyką wiatrową, 21 maja polskimi portami w trakcie pandemii, a 28 maja polskim przemysłem stoczniowym. 7 czerwca rozmawialiśmy o “Przyszłości gospodarki morskiej z perspektywy pracowników”.