Gdańsk – the largest Polish “window” to the oceans
Polish Government projects in the Port of Gdansk serve not only Poland, but also Ukraine and other countries
5 kilometers of quays, over 7 kilometers of deepened fairway – this is the result of the investment “Modernization of the fairway, expansion of quays and improvement of navigation conditions in the Inner Port of the Port of Gdansk”.
The conference summarizing one of the largest investments of the Port of Gdansk Authority was held on June 27 at the newly built quay, Dworzec Drzewny. It was attended by representatives of the Ministry of Infrastructure, the Ministry of Funds and Regional Policy, the European Executive Agency for Climate, Infrastructure and Environment (CINEA), the Center for EU Transport Projects and representatives of the PGA.
– The Port of Gdansk is a key port for the Polish economy and for the development of our country. Investments carried out by the Port of Gdansk Authority are important in the context of what is currently happening in our part of Europe – said Marek Gróbarczyk, secretary of state at the Ministry of Infrastructure.
– Today we are at the Dworzec Drzewny Quay, the pearl in the crown of our company PG Eksploatacja S.A. During the investment, the continuity of transshipment processes was maintained. We didn’t have a single day of downtime. The Port of Gdansk is growing in strength thanks to companies such as Avil-Logisticks, Magrol, Siark-Port, Speed, Krajowa Spółka Cukrowa. We can see how transshipments in the Inner Port are going up – currently by up to 50 percent. – said Łukasz Greinke, President of the Port of Gdansk Authority.
More info:
FOT CEZARY SPIGARSKI OFICYNA MORSKA
Projekt „Modernizacja toru wodnego, rozbudowa nabrzeży oraz poprawa warunków żeglugi w Porcie Wewnętrznym”, który właśnie został zakończony był współfinansowany w 85 proc. przez Unię Europejską z instrumentu CEF („Connecting Europe Facility” – „Łącząc Europę”). Jego realizacja rozpoczęła się w 2016 r. Całkowity koszt to ponad 595 mln zł.
Rozbudowa hydrotechnicznej infrastruktury portowej, poprawiła dostępność do wewnętrznej części Portu Gdańsk dla większych statków, a także jakość ich obsługi. Dzięki tej inwestycji podniesione zostały parametry nawigacyjne toru wodnego, co znacznie poprawiło bezpieczeństwo żeglugi. Rozbudowa nabrzeży doprowadziła m.in. do wydłużenia ich linii cumowniczych i poprawienia parametrów technicznych.
Inwestycja objęła swoim zakresem nabrzeża: Oliwskie, Ziółkowskiego, Obrońców Poczty Polskiej i Mew, Zbożowe, Wisłoujście, Dworzec Drzewny oraz odcinki nabrzeży: Wiślanego, Szczecińskiego, BON, o długości blisko 5 km, oraz ponad 7 kilometrowy tor wodny Portu Wewnętrznego. Przebudowa Nabrzeża Dworzec Drzewny umożliwiła włączenie go do eksploatacji i nadanie mu charakteru nabrzeża uniwersalnego. To od lat nieużytkowane nabrzeże może teraz obsługiwać największe jednostki, które wchodzą do Portu Wewnętrznego. Dzierżawcą nabrzeża jest Port Gdański Eksploatacja S.A.