Nor-Shipping 2022 z polskim akcentem. Nagrody za innowacje, silna inicjatywa Wista Norway

Targi Nor-Shipping wróciły po prawie trzech latach. To wydarzenie dla firm, które współpracują z rynkiem norweskim. Z Polski było ledwie 7 wystawców na prawie 600 wystawców z całego świata. Wśród rodzimych firm znalazły się Stocznia Remontowa Nauta oraz Marine Project.

 

– W Lillestrom pod Oslo ofertę swoją prezentuje Stocznia Remontowa Nauta S.A., mająca bogate doświadczenie przy wykonywaniu remontów i przebudów dla wymagających armatorów norweskich – informuje Jarosław Staluszka z Nauty.

Około 18 tys. odwiedzających dotarło w ciągu pierwszych trzech dni do Your Arena for Ocean Solutions usytuowanej pod Oslo w miejscowości Lillestrom na trwające cztery dni targi norweskiego przemysłu morskiego. Wielu z nich przyjechało by uczestniczyć również w wydarzeniach towarzyszących, konferencjach, spotkaniach i rozdaniu nagród za innowacje. Bo Nor-Shipping to od lat targi, gdzie armatorzy poszukują innowacji, a ich producenci chwalą się nowinkami. Jest też miejsce dla firm, które zamierzają zaistnieć lub utrzymać współpracę z Norwegami. 

Nagrody dla (wybranych) innowacji

Dlatego zdobycie nagrody na Nor-Shipping to informacja o potencjale innowacyjnym wyróżnionej firmy. W tym roku prestiżowe nagrody przyznano tradycyjnie w kategorii Next Generation Ship Award, Young Entrepreneur Award oraz Ocean Solutions Award, po raz pierwszy ustanowionej  na Nor-Shipping 2022. Wyróżnienia otrzymali: Havila Capella z Havila Voyages, Christiaan Nijst, założyciel i dyrektor Value Maritime oraz firma Daphne Technology.

Długa przerwa w tym międzynarodowym przedsięwzięciu dała się odczuć w zwiększonej ilości zgłoszeń kandydatów do nagród. Oznacza to również, że tempo wprowadzania innowacji w morskim biznesie utrzymało się mimo pandemicznych zawirowań.

– Wszyscy nominowani na krótkiej liście, a nawet większość zgłoszeń, byliby godnymi zwycięzcami – tak wysoki jest poziom (innowacji  w branżach morskich, red.) – na całym świecie – twierdzi Sidsel Norvik, dyrektor Nor-Shipping.

– Tak więc Havila Voyages, Christiaan Nijst i Daphne Technology mogą być niezwykle dumni ze swoich osiągnięć w tak silnej dziedzinie. Myślę, że mając taką wizję i talent, możemy słusznie optymistycznie patrzeć na przyszłość naszej branży. Nie mogę się doczekać, aż w przyszłości nasi zdobywcy nagród trafią na kolejne nagłówki – dodaje.

Ocean Solutions Award po raz pierwszy

Przyznawana po raz pierwszy nagroda Ocean Solutions Award skierowana została do wyróżniających się innowatorów. Jej zadaniem było zwrócenie uwagi na wystawcę Nor-Shipping, który wyróżnił się przełomowymi innowacjami na etapie komercjalizacji lub którego produkt znalazł się na biznesowej ścieżce.

Daphne Technology wygrało za rozwiązanie układu filtracyjnego, który jednocześnie zmniejsza emisje toksycznych substancji i ogranicza ocieplenie klimatu przez siłownie statków zasilanych paliwem ciężkim/resztkowym, LNG i paliwami przyszłości. Rozwiązanie to koncentruje się na wychwytywaniu i przekształcaniu zanieczyszczeń w produkty recyklingu. Może być  użyteczne, zarówno na morzu, jak i na lądzie.

Nagroda Young Entrepreneur Award to wspólna inicjatywa Nor-Shipping i YoungShip International promujące nowe talenty, bowiem wszyscy nominowani muszą mieć mniej niż 40 lat. Christiaan Nijst, założyciel i dyrektor Value Maritime, zwrócił uwagę jurorów na swoją aktywność związaną z wprowadzeniem na rynek Filtree System. Jest to system oczyszczania gazów wylotowych, który filtruje siarkę oraz wychwytuje bardzo drobne cząstki stałe z gazów spalinowych, zapewniając jednocześnie filtrowanie i neutralizację wody z płuczek przed jej wyrzuceniem za burtę.

Hybryda statkiem przyszłości

Havila Capella została wyróżniona tytułem Next Generation Ship Award. To wyróżnienie  przybrzeżnego promu wycieczkowego. Statek zasilany jest układem hybrydowym, elektrycznym lub ciekłym gazem ziemnym. Dzięki temu, w stosunku do tradycyjnych rozwiązań, zmniejsza emisje CO2 o około 25% i NOx o 80-95%.

W 2021 r., gdy statek budowano, dostarczone baterie akumulatorów były w momencie dostawy największym układem montowanym na statku. Łącznie zapewniają one   6,1 MW. Jednostka, która posiada również system odzyskiwania energii odpadowej oraz chowaną folię dziobową Wavefoil, została zbudowana w Stoczni Tersan w Turcji, o czym pisaliśmy na łamach GospodarkaMorska.pl.

Układ elektryczno-gazowy ma zapewnić optymalne zużycie paliwa oraz elastyczność w manewrowaniu i wykorzystaniu gazu. Ten  sposób zapewni optymalne zużycie paliwa, ograniczy emisję spalin, zmniejszy hałas i wibracje podczas przejścia morzem i manewrowania w porcie.

Zestaw akumulatorów będzie ładowane z lądowego układu zasilania. Silnik elektryczny będzie działał jako niezależne źródło zasilania w czasie rejsów „zeroemisyjnych” na akwenach fiordu Geiranger znajdującego się w strefie ochronnej należącej do obszaru UNESCO.

Polski akcent na Nor-Shipping

Stocznia Nauta na targach Nor-Shipping oferowała swój potencjał produkcyjny. Od czasu, gdy stocznia skoncentrowała się na remontach. Kontrahentów z krajów skandynawskich Nauta informowała o tym, że specjalizuje się w remontach i przebudowach, przeglądach specjalnych statków handlowych oraz naprawach i modyfikacjach okrętów wojennych.

Przypomnijmy, że w ciągu prawie lat aktywności na rynku gdyńska stocznia wykonała wiele kompleksowych napraw na różnych typach statków. Zaprojektowała i zbudowała również blisko 500 jednostek rybackich i specjalnego przeznaczenia. Oprócz produkcji cywilnej stocznia posiada w ofercie usługi w zakresie napraw i modyfikacji okrętów wojennych dla Marynarki Wojennej Polski i zagranicy.

Stanowisko na Nor-Shipping zdecydowało się również uruchomić Marine Projects Ltd. Działająca przez wiele lat na dawnej wyspie Ostrów, stocznia rozwinęła produkcję  w głównym zakładzie na Wiśle.  Klienci z Norwegii są na tyle ważni, że firma zaprezentowała się w Your Arena for Ocean Solutions. Stocznia oferuje odbiorcom kompletne statki oraz  budowę w pełni wyposażonych nadbudówek. W swojej ofercie ma również konstrukcje wyposażonych kadłubów i bloków kadłubowych.

EURO-WELD z Pszczółek promował swoją produkcję (od druku do budowy) rurociągów, zbiorników, konstrukcji, płuczek, wyparek, wymienników ciepła i zbiorników ciśnieniowych. Firma wytwarza swoje wyroby z różnych gatunków stali, od stali węglowej, poprzez stale austenityczne, aluminium aż po tytan.

Stoiska na Nor-Shipping miały również Bohamet (okna, iluminatory, włazy, dzwi, stolarka aluminiowa itd.), Climarem (urządzenia chłodnicze, zbiorniki, urządzenia i aparaty procesowe itd.) oraz oczywiście Remontowa i Remontowa Shipbuilding z szeroką ofertą remontów i produkcji wysokiej jakości statków.

Kobiety na pokład

Na Nor-Shipping z ciekawą inicjatywą wystąpiła Wista Norway. Rozpoczęła ona promocję zwiększenia udziału kobiet w morskim biznesie. Zachęcała organizacje i  firmy do przystąpienia do WISTA Norway ’40 by 30′ Pledge.

– Akcja ta skierowana jest do kadry menedżerskiej firm działających w Norwegii. Ma ona na celu zwiększenie liczby kobiet na czołowych stanowiskach kierowniczych w branży w Norwegii z dzisiejszego poziomu 15% do 40% do 2030 r. – wyjaśnia Siri Sundal Shield, President, Wista Norway.

Poświęcony temu zagadnieniu był specjalny panel drugim dniu Nor-Shipping w czasie The Quality Flag Forum. Przedsięwzięcie zorganizowano we współpracy z Norweskim Urzędem Morskim i Norweskim Stowarzyszeniem Armatorów.

Nor-Shipping udało się zorganizować po licznych perturbacjach z przesunięciami terminów. Duży wybór konferencji i spotkań uatrakcyjnił targi.Dużo mówiło się o innowacjach, autonomiczności i automatyzacji, zrównoważonym rozwoju i wykorzystaniu technologii satelitarnych.

Były również spotkania biznesowe z Norwegii z partnerami wybranych krajów, norwesko-niemieckie, norwesko-brazylijskie, norwesko-japońskie i inne. PARP zapowiedział nawet w programie “Polish-Norwegian Marine and Maritime Dialogue” w drugim dniu wydarzenia. Ale o jego przebiegu i efektach nie było informacji ani na stronach organizatora przedsięwzięcia, ani Nor-Shipping.