Rozwój polskiej gospodarki morskiej w obliczu 100-lecia Portu Gdynia

Rozwój polskiej gospodarki morskiej w obliczu 100-lecia Portu Gdynia - GospodarkaMorska.pl

Do wtorku (21 czerwca) trwało V Forum Wizja Rozwoju w Gdyni, największe wydarzenie gospodarcze w północnej Polsce. Podczas panelu Portu Gdynia odbyła się debata o wpływie inwestycji morskich na rozwój regionu i gospodarkę kraju.

2022 rok jest szczególnie ważny dla gospodarki morskiej w Polsce, Port Gdynia świętuje 100-lecie. Jak podkreślali prelegenci, port jest najważniejszą częścią Gdyni, generatorem rozwoju regionu i polską bramą na świat. Branża morska i działalność portu nadają charakter miastu, którego tradycja i przeszłość, dotychczasowy i przyszły dorobek, są nierozerwalnie powiązane.

Ostatnie lata w gospodarce morskiej charakteryzują się dużą intensywnością inwestycji. Rekordowe wyniki przeładunków w portach morskich w Polsce to potwierdzenie coraz lepszej pozycji polskich terminali na Bałtyku i w Europie. Od powstania Portu Gdynia nieustannie trwają tu prace inwestycyjne, obecnie realizowane ogromne przedsięwzięcia podejmowane są z myślą o następnych pokoleniach.

Prowadzącym był Artur Kiełbasiński, dziennikarz ekonomiczny, miłośnik gospodarki morskiej, prawa i Pomorza. W panelu „Rozwój polskiej gospodarki morskiej w obliczu 100 lat Portu Gdynia” udział wzięli:

  • Grzegorz Witkowski Ministerstwo Infrastruktury
  • Leszek Jurczyk dyrektor ds. Strategii i Rozwoju Portu
  • Piotr Michalski rzecznik prasowy GDDKiA
  • Wiesław Piotrzkowski Kpt. ż.w. dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni
  • Bogdan Ołdakowski prezes zarządu ACTIA FORUM

Podczas panelu poruszone zostały tematy dotyczące:

  • boom inwestycyjnego w gospodarce morskiej w Polsce – plan inwestycji morskich, pozwalający zwiększyć potencjał Polski na rozwój na bazie dostępu do morza,
  • jubileusz portu – Port Gdynia od 100 lat buduje przyszłość miasta, gospodarki i biznesu,
  • kierunków rozwoju w Porcie Gdynia – modernizacja, rozbudowa, budowa infrastruktury,
  • zwiększenia możliwości Portu Gdynia poprzez zapewnienie dostępu do portu od strony lądu oraz morza.

– Inwestycje morskie są realizowane zgodnie z planem, mimo tych wszystkich perturbacji, które się pojawiają już od kilkunastu miesięcy. Najpierw covid, teraz wojna na Ukrainie, zakłócone łańcuchy dostaw, brak pracowników, ceny stali, inflacja i inne, nasi wykonawcy realizują inwestycje zgodnie z planem. Mówimy przede wszystkim o falochronach na Zatoce Gdańskiej, pogłębianiu torów podejściowych do Portu Gdynia i Portu Gdańsk, otwartym Terminalu Publicznym w Porcie Gdynia, wypłynięciu pierwszej jednostki Steny z nowego terminala, przekopie przez Mierzeję Wiślaną, pogłębianiu toru podejściowego do 12,5 m na Zachodnim Pomorzu oraz wielu innych realizowanych inwestycjach. Gospodarka morska to obecnie jeden wielki plac budowy – mówił Grzegorz Witkowski, wiceminister infrastruktury.

Największe obecnie realizowane inwestycje w polskich portach morskich dotyczą dróg wodnych. Postępuje budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – całkowita wartość inwestycji to prawie 2 mld złotych z budżetu państwa – oraz modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m o wartości 1 936 mln zł.  Na te dwa projekty w 2021 r. wydatkowano z budżetu państwa 930 mln zł.

Więcej: https://www.gospodarkamorska.pl/