Stacja tankowania LNG – 8 kroków

W artykule poznasz główne aspekty budowy stacji tankowania LNG. Rozważ zanim zamówisz, ponieważ determinują one koszty budowy, wydajność i możliwości modyfikacji w przyszłości.

TSG Polska to one point of contact inwestorów energii gazowej dla flot. Towarzyszymy Tobie od momentu doboru technologii, pozyskania finansowania i budowy po odebranie kluczy. A to dopiero początek naszej współpracy, ponieważ równie ważny jest utrzymanie stacji i serwis – który jest filarem działalności TSG Group.

1.     Gotówka czy leasing?

Proponujemy formę finansowania z niskimi ratami początkowymi co jest potrzebą wielu inwestorów: nie ponosić kosztów użytkowania technologii na etapie budowy. Raty pełnej wysokości będziesz płacił dopiero po oddaniu inwestycji do użytkowania.

Klienci z segmentu B2B potrafią szacować koszty pieniądza w czasie dlatego tak ważne jest dostosowanie oferty do ich potrzeb. Dzięki porozumieniu z BNP Paribas Leasing Solutions, TSG jest w stanie zaoferować korzystne rozwiązanie finansowe gdy nie chcesz angażować gotówki na etapie zamawiania technologii.

2.     Stacjonarna czy mobilna, do łatwego przeniesienia w przyszłości?

Nieduża stacja kontenerowa to najlepsze rozwiązanie na pierwszą inwestycję w danej lokalizacji. Po stopniowym zbudowaniu portfolio stałych klientów, technologię ze zbiornikiem poziomym możesz zamienić na większą i docelową stację stacjonarną ze zbiornikiem pionowym. Stację kontenerową możesz przenieść w inną lokalizację i w zrównoważony sposób rozbudowywać swoją sieć punktów tankowania gazu ziemnego (#LNG, #CNG, #LCNG).

Przykładem stacji mobilnej jest FUELNG-Deploy Cryostar o pojemności od 40 m³ LNG, która  jest ekonomicznym rozwiązaniem idealnym do obsługi niewielkiej liczby pojazdów LNG. Liczba odmierzaczy LNG jest tu najczęściej 1-2.

Brak alternatywnego tekstu dla tego zdjęcia
Stacja mobilna FUELNG -Deploy źródło: Cryostar

Stacjonarna stacja tankowania pojazdów FUELNG-Sustain Cryostar o pojemności od 80 m³ LNG przeznaczona jest do obsługi większej liczby pojazdów (ok. 200 tankowań dziennie). Liczba odmierzaczy #LNG jest tu najczęściej 2-4.

Brak alternatywnego tekstu dla tego zdjęcia
Stacja stacjonarna FUELNG-Sustain, Źródło Cryostar

3.     Zbiornik LNG, pionowy czy poziomy.

Wybór zbiornika jest zależny przede wszystkim od ilości miejsca na stacji. Wybór mogą warunkować obostrzenia lokalne dotyczące wysokości zabudowy. Poziome zbiorniki LNG wyposażone są w jedną pompę stąd stacja może posiadać dwa dystrybutory (lub 3 jeśli nie działają jednocześnie). Natomiast pionowe zbiorniki LNG mogą współpracować z 2 pompami LNG co pozwala na pracę 4 dystrybutorów jednocześnie.

Ciekawym aspektem wyboru pionowego zbiornika jest aspekt marketingowy, stacja oraz logo klienta jest bardziej widoczna z daleka.

Brak alternatywnego tekstu dla tego zdjęcia
Pionizacja zbiornika LNG

4.     Zimne lub ciepłe LNG (saturacja).

Możliwość tankowania zimnego  i ciepłego LNG pozwala na obsługę pojazdów różnych producentów (#Volvo, #Iveco, #Scania). Ma to szczególne znaczenie na ogólnodostępnej stacji publicznej.

Jeżeli ma być możliwy wybór tankowania zimnego i ciepłego LNG na stacji, to kolejnym kluczowym pytaniem jest: czy ma być możliwe równoległe tankowanie dwóch różnych rodzajów LNG (zimnego i saturowanego) z dystrybutorów w tym samym momencie (równolegle). Dlaczego pytamy? Równoległe tankowanie różnych LNG z różnych odmierzaczy to opcja dodatkowa determinująca nie tylko technologię stacji ale też ilości i typy zastosowanych rurociągów pomiędzy stacją a odmierzaczami LNG.

5.     Czy stacja LNG ma umożliwiać tankowanie #CNG?

LCNG to nazwa stacji LNG, która umożliwia również tankowanie CNG z tego samego zbiornika LNG. Jeżeli nawet nie planujesz tankowania CNG w bliskiej przyszłości, to warto żeby Twoja stacja LNG umożliwiała rozbudowę do CNG w przyszłości. Koszty przystosowania technologii na etapie produkcji są niewielkie dlatego warto o tym porozmawiać.

6.     Czy LNG ma być chłodzone ciekłym azotem?

Kiedy ilość tankowań na stacji LNG jest niewielka to gaz ciekły ociepla się od atmosfery i przechodzi w formę gazową. Żeby temu zapobiec LNG powinno zostać schłodzone poprzez LIN (ciekły azot, liquified nitrogen). Ten sam azot może zostać wykorzystany do sterowania zaworami na stacji. Alternatywnie do sterowania zaworami może zostać wykorzystane sprężone powietrze ale wymaga to zastosowania sprężarki. Każde rozwiązanie ma swoje wady i zalety. Zalecamy wyposażenie zbiornika LNG w wężownicę (LIN coil) umożliwiającą chłodzenie LNG azotem.

7.     System software dla zarządzania stacją

System nadzoruje, steruje i raportuje działanie stacji. Jest jak centrum dowodzenia dzięki któremu stacja osiągnie pełnię swoich możliwości. Umożliwia integrację urządzeń takich jak: bezpieczeństwo, dystrybutory, płatności w kasie i przy odmierzaczu, autoryzacja kart flotowych, monitoring wideo CCTV z rozpoznawaniem tablic rejestracyjnych, sondy pomiarowe w zbiornikach, elektroniczne maszty cenowe, myjnie itp. System oferowany przez TSG może być w wersji tańszej-lokalnej lub droższej-publicznej. Jaka jest Twoja strategia?

Brak alternatywnego tekstu dla tego zdjęcia
System POS #PRIZMA @Dover Fueling Solutions

8.     Koncepcja projektowa

Zrozumiałym jest, że cena technologii jest dla inwestora bardzo ważna. Jednak kiedy lokalizacja przyszłej stacji jest już znana to najlepszym inżynierskim podejściem jest opracowanie koncepcji projektowej. Zajmuje to najczęściej 1-2 miesięcy, niewiele kosztuje, a pozwala na rozlokowanie elementów stacji na mapie, dokładną wycenę i wstępne określenie szans i zagrożeń. Posiadając koncepcję projektową można właściwie zamówić technologię LNG. Prawidłowe przygotowanie się to przede wszystkim oszczędność czasu i pieniędzy.

Autorem artykułu jest Dawid Adamowski, Dyrektor Nowych Energii TSG Polska

✉ dawid.adamowski@tsg-solutions.pl

💻Więcej informacji: https://www.tsg-solutions.com/pl/tsg-lng-cng/

Brak alternatywnego tekstu dla tego zdjęcia
Dawid Adamowski, Dyrektor Nowych Energii, TSG Polska