Port of Gdansk increase in transshipment to 81 million tons in 2023

By Marek Grzybowski

The Port of Gdansk exceeded the transhipment barrier in 2023. Approximately 81 million tons of bulk and dry goods were transhipped in the terminals of the Port of Gdansk. This is an increase of over 12.7 million tons compared to 2022.  The Port of Gdańsk Authority recorded a net profit of PLN 224.4 million in 2023.

Grain transshipment at the Port of Gdansk grain terminals amounted to almost 3.1 million tons in 2023 (approx. 2 million tons in 2022). This resulted in an increase in agro transshipment by 60%.

37.6 million tons of fuel were pumped from tankers at the fuel terminal. This is by 47 percent. more than in 2022. Then, 25.5 million tons were transhipped through the pipelines of the fuel port in Gdańsk. Naftoport is an oil hub for the region. From Gdańsk, crude oil and other fuels are delivered to refineries in Poland and Germany.

Coal imports through the port of Gdańsk were similar to last year. Coal terminals transhipped 13.3 million tons. The largest amount of coal was imported (12.5 million tons). This is an increase of 1%. compared to 2022.

General cargo transshipment reached 22.9 million tons. Container terminals recorded a supply of cargo in containers of 20.5 million tons. This is an increase of 2.5%. Supply in the other bulk group decreased by almost 1%, to – 3.5 million tonnes.

The Port of Gdańsk Authority received nearly EUR 100 million in subsidies in 2023 under CEF 2. These funds will be allocated to the expansion of four quays of the Inner Port, with a total length of nearly 2 km. The railway infrastructure will be modernized.

Kolejny rekordowy rok Portu Gdańsk. „Jesteśmy najszybciej rosnącą jednostką w Europie”

W Porcie Gdańsk po raz kolejny padł rekord przeładunków. Jakie są plany i wyzwania na ten rok? Na ten temat Iwona Wysocka w programie „Ludzie i Pieniądze” rozmawiała z prof. Markiem Grzybowskim, prezesem Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego, oraz Bartoszem Blochem z Portu Gdańsk.

Bloch na początku audycji przybliżył najnowsze dane dotyczące przeładunków w Porcie Gdańsk.

– Weszliśmy do dziesiątki największych portów europejskich. Utrzymaliśmy tendencję wzrostową, która czyni nas najszybciej rosnącym portem w Europie w skali dekady. W 2022 roku mieliśmy 68 mln przeładunków, rok 2023 zamknęliśmy z wynikiem 81 mln ton, co daje 19 proc. wzrostu. Najwyższy wzrost procentowy i najwyższy wynik to paliwa płynne. Nieraz w tym studiu była mowa o tym, że jesteśmy obecnie jedynym oknem zaopatrującym polskie rafinerie w ropę naftową, oraz oknem dla dwóch rafinerii w Niemczech. Stąd duży wzrost w tej grupie. Druga grupa ładunkowa, jeśli chodzi o liczbę ton, to kontenery. Terminal Baltic Hub ma wzrost 2,5 proc. w tonażu obsłużonego towaru. W Europie tendencja jest odwrotna. Jak widać, Gdańsk albo ma wzrosty, albo utrzymuje przeładunki na podobnym poziomie. Ciekawa sytuacja dzieje się w zbożach, tu mamy wzrost z 2 mln do ponad 3. Zdecydowanie bardziej zwiększyliśmy ilość polskiego zboża niż ukraińskiego. Mamy też utrzymane wysokie przeładunki węgla – podkreślał.

Prezes Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego zaznaczył natomiast, że Port Gdańsk zapewnia Polsce bezpieczeństwo gospodarcze i zaopatruje nas w kluczowe towary.

– Cieszą przeładunki w Porcie Gdańsk. Należy podkreślić, że Gdańsk i inne porty polskie zapewniły nam bezpieczeństwo gospodarcze. Informacja o przeładunkach towarów energetycznych to informacja o tym, że mamy alternatywne możliwości zapewnienia gospodarce dostaw towarów i ładunków, które zapewniają nam możliwość funkcjonowania całej gospodarki. Ropa naftowa i produkty ropopochodne to nie tylko zapewnienie dostaw energii. Z ropy właściwie mamy wszystko, co użytkujemy. Bez składników ropy nie moglibyśmy budować dróg ani chodzić w ubraniach czy używać komputerów. Port Gdańsk stał się bardzo ważnym ogniwem w globalnym łańcuchu dostaw. Kolejna ważna rzecz: wzrosła podaż kontenerów, a w kontenerach docierają do nas różne komponenty, które zapewniają stabilność naszej gospodarki i wytwórców różnego rodzaju wyrobów, począwszy od AGD, poprzez przemysł meblarski, po przemysł samochodowy. Port Gdańsk należy postrzegać nie tylko w obszarze cyfr, ale też w obszarze jakości funkcjonowania naszej gospodarki – przekonywał prof. Grzybowski.

More: Port of Gdańsk