JAK WOJNA WPŁYWA NA GOSPODARKĘ MORSKĄ?

W drugim kwartale 2023 r. na całym świecie miało miejsce ponad 1200 incydentów manipulowania lokalizacją (GNSS) przez operatorów statków. 63% wszystkich statków omijających sankcje zostało zidentyfikowanych jako powiązane z Rosją. To dwa z wielu godnych uwagi spostrzeżeń z raportu ryzyka firmy Windward, która śledzi ruch statków, wykorzystując sztuczną inteligencję Maritime AI™.

W oku sztucznej inteligencji

Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji obserwatorzy Windward ustalili, że 63% wszystkich statków, które zaliczono do grupy średniego i wysokiego ryzyka (prowadzenie działalności sprzecznej z prawem – MG) w drugim kwartale zostało zidentyfikowane jako powiązane z Rosją.

Ustalono, że tylko 6,3% statków powiązanych z co najmniej jednym reżimem objętym sankcjami jest oficjalnie objętych sankcjami. Do krajów, które są objęte sankcjami poza Rosją należą: Korea Północna, Iran, Syria, Wenezuela i Kuba. Pod kontrolą i przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji śledzonych jest około 2,3 tys. zbiornikowców, które współpracują z Rosją, około 1,9 tys. masowców oraz ok. 190 kontenerowców.

Aby uniknąć sankcji powszechnie stosuje się oszukiwanie na nielegalnych operacjach (DSP – Deceptive Shipping Practices). Są to działania stosowane przez przestępczych operatorów (statków, ładunków, spedytorów) w celu uniknięcia wykrycia, ominięcia sankcji i przepisów poprzez nielegalne operacje.

Więcej: GospodarkaMorska.pl